zwembad onderhoud en herstellingen: hoe ga je tewerk ?
U bent al enkele jaren de gelukkige bezitter van een zwembad en plots doen er zich problemen voor. Bij wie moet je te rade gaan ? Wie kan het eventuele mankement herstellen ? Met het stappenplan voor zwembad onderhoud en herstelling bespaart u zich veel geld, frustraties en ontgoochelingen.
Het mag misschien verwonderen dat elektronische apparaten tijdens de garantieperiode stuk gaan, maar het bestaat. Een reden temeer om een betrouwbare, professionele zwembadbouwer te kiezen die garant staat voor kwaliteit van werk en materiaal, maar die ook een perfecte naservice biedt op vlak van zwembad onderhoud en herstellingen. Want niet zelden heb je zo iemand precies tijdens het hoogtepunt van het seizoen nodig. En heb je geen zin om dagenlang te wachten tot er eens iemand voorbij komt.
Het merendeel van de oproepen voor zwembad onderhoud en herstellingen situeert zich aan het begin van het zwemseizoen wanneer alle baden opnieuw in gebruik genomen worden. Daarom raden wij ten stelligste aan om uw zwembad enkele weken vroeger te controleren en eventuele interventies al vroeger in te plannen. Uw zwembadbouwer zal meer beschikbaar zijn dan enkele weken later en u snel en vakkundig kunnen helpen.
Wanneer begint de garantieperiode van uw zwembad ?
De nieuwe Europese richtlijnen bepalen dat uw zwembadbouwer minstens twee jaar garantie moet geven op alle elektrische apparaten die hij u verkoopt. Die garanties worden overigens gegeven door de fabrikanten en gelden voor uw filterpompen, uw zwembadafdekking, de warmtepomp, de robot en andere elektrische apparaten. Sommige producenten geven zelfs langere garantietermijnen voor bepaalde producten zoals bepaalde merken rolluiken die tot vijf jaar garantie hebben, zandfilters enz.
Het is wel belangrijk dat je je goed bewust bent van de begindatum van garantie. Veel mensen denken verkeerdelijk dat de garantieperiode begint met de in gebruikname van het zwembad. Maar dat klopt niet. De garantieperiode begint te lopen vanaf de factuurdatum.
Grijp tijdig in
Als u een probleem ondervindt met een van uw toestellen, neem dan onmiddellijk contact op met uw zwembadbouwer. Laat er geen tijd overheen gaan en wacht zeker niet tot het begin van het nieuwe zwemseizoen, want dan bent u alweer zo’n vijf tot zes maanden verder en voor u het weet is de garantieperiode verlopen. Vaak moet de zwembadbouwer op zijn beurt het haperende toestel opsturen naar de fabrikant om het te laten testen en/of herstelen en dat kan al snel enkele weken in beslag nemen. Neem ook liefst schriftelijk contact met uw zwembadbouwer op, dit om eventuele misverstanden te voorkomen. Dat kan perfect via e-mail.
Referenties
En wat moet u doen indien je zwembadbouwer niet (meer) reageert op uw vragen naar service en garantie? Dat is koffiedik kijken. U had dan misschien beter gezocht naar een professionele en betrouwbare partner? Een goede raad: vooraleer u met een zwembadbouwer in zee gaat, vraag dan naar zijn referenties. Niet die van vorig jaar, maar die van vijf tot tien jaar geleden. Contacteer enkele van die mensen, want zij zullen u kunnen zeggen hoe betrouwbaar het bedrijf is.
Werk ook liefst met een zwembadbouwer die al jaren dezelfde producten verkoopt. Hij heeft allicht een goede relatie met de producent van de apparaten en kan druk op de ketel zetten om iets geforceerd te krijgen of om sneller wisselstukken te ontvangen. Bovendien wijst voortdurend wisselen van leverancier op een onstabiel bedrijf , een prijshopper.
Wij wensen u een prettige zwemseizoen toe. En zelfs al heeft u pech, als u een goede en betrouwbare zwembadbouwer heeft, dan zal dat seizoen vlekkeloos verlopen.